Skip Navigation LinksUnionenklubben HCL Technologies Skövde

Välkommen till Klubbwebben!

Här kommer vi att dela information till våra medlemmar i HCL Technologies Skövde​.

Här finns även möjlighet för medlemmar att ta upp frågor till diskussion, med andra medlemmar, eller med Klubbstyrelsen.

För att inte missa någonting så ta för vana att kika in under fliken Nyheter.

För att ta del av all information så måste man vara inloggad.
Ni loggar in uppe till höger med samma inloggningsuppgifter som ni har till Unionen.se.
Har du glömt ditt lösenord kan du klicka här för att beställa ett nytt.

Newsletter Unionen HCL Skövde 2017-09-29 VLPhttps://klubbwebb.unionen.se/klubb/unionenklubben-hcl-technologies-skovde/Sidor/Newsletter Unionen HCL Skövde 2017-09-29 VLP.aspxNewsletter Unionen HCL Skövde 2017-09-29 VLP2017-10-02T08:25:09Z<p>​</p><p>Hej Unionen-medlem/Hi Unionen member!</p><p><br>VLP<br>Företaget har presenterat ett erbjudande om VLP (Volontary Leave Programme), där man erbjuder en summa pengar till utvalda roller inom GSSD (Global Shared Services Delivery) för att frivilligt avsluta sin anställning på HCL. Fackets inblandning i VLP har pågått sedan i våras, men då lades det ner innan det blev presenterat. I somras tog företaget åter beslut om att erbjuda VLP.</p><p>Vår del har i båda fallen bestått i att börja med en förhandling som företaget kallade till, där företaget ville förhandla arbetsbrist. Arbetsbrist finns i två olika varianter. Den ena är faktisk arbetsbrist, där personalen inte har något att göra. Den andra är ekonomisk arbetsbrist, där företaget behöver minska utgifterna, oberoende av hur mycket eller lite personalen har att göra. Det är den senare typen som företaget har förhandlat.</p><p>När ett företag vill förhandla arbetsbrist så har facket inte så stora möjligheter att protestera. Det är väl belagt i Arbetsdomstolen, att företaget har mycket långtgående möjligheter att deklarera arbetsbrist, och det får vara mycket starka skäl för att kunna protestera mot det.</p><p>Efter förhandlingen om arbetsbrist, så har företaget och fackklubbarna arbetat tillsammans för att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra medarbetare. Företaget har här gått betydligt längre än vad lagen kräver, och visat sin vilja till samarbete med facket. Detta är för övrigt något som företaget tydligt har visat ända sedan 1 april 2016.</p><p>För dem av våra kollegor som har valt att skicka in en intresseanmälan för VLP, och eventuellt blir godkända, så finns det en del att tänka på. Vi tar upp några exempel här, men givetvis så varierar det från person till person vilka punkter och ämnen som är viktigast.<br>• AON: De är anlitade av företaget för att ge rådgivning om hur man kan hantera sitt avgångsvederlag.<br>• Trygghetsrådet: De kan hjälpa till med bland annat coachning för att göra det enklare att hitta ett nytt jobb. Boka gärna ett personligt möte för att prata om just dig.<br>• Skatteverket: VLP-erbjudandet kommer att betalas ut som en eller två klumpsummor. Det kan vara lämpligt att begära jämkning för att få mindre skatt på dessa summor, beroende på sina egna personliga förutsättningar.<br>• Arbetsförmedlingen: När uppsägningstiden är slut, och om man inte omedelbart har ett annat arbete att gå till, så är man arbetslös. Det är väldigt viktigt att man första dagen som arbetslös anmäler sig på arbetsförmedlingen. Detta för att behålla sitt SGI (SjukpenningGrundande Inkomst). Läs mer om SGI hos Försäkringskassan.<br>• A-kassan: Som arbetslös, efter ett avgångsvederlag (som VLP räknas som), så har man inte rätt till A-kassa innan avgångsvederlaget antas vara slut. Kontakta A-kassan för att ta reda på hur just du påverkas av detta.<br>• Unionen: Den inkomstförsäkring som ingår i medlemskapet, och även den utökade inkomstförsäkring som man kan köpa till, börjar gälla först när man som arbetslös börjar få ut ersättning från A-kassan. För mer information om hur detta påverkar just dig bör du kontakta Unionen, 0770-870 870.</p><p>För alla medarbetare, oavsett om man är direkt berörd av VLP eller inte, så finns företagshälsovården, Feelgood, tillgänglig för att hjälpa och stötta vid behov. Kontakta din chef.</p><p>Några länkar till vad pressen har skrivit om VLP:<br>• Computer Sweden<br>• DI<br>• VA Finans<br>• SvD<br>• IT Branschen</p><p> </p><p>Med vänliga hälsningar/Best Regards<br>Styrelsen</p>
Bonusbesked för Volvo transfershttps://klubbwebb.unionen.se/klubb/unionenklubben-hcl-technologies-skovde/Sidor/Bonusbesked för Volvo transfers.aspxBonusbesked för Volvo transfers2017-02-24T08:09:06Z<p>​</p><p>Företaget har i dag skickat ut information om årets bonus. Tyvärr är siffrorna baserade på fel underlag. I Comp & Ben-dokumentet som publicerades innan övergången, och som även är underlaget för inrangeringsförhandlingen till HCL, står att HCL kommer att betala ut bonus baserat på "ett genomsnitt från de senaste 3 årens utbetalningar för varje enskild individ".</p><p> </p><p>Bonusbeskedet som kom i dag är dock baserat på fel år. Det är baserat på åren 2012-2014 (utbetalda 2013-2015). Det borde dock ha varit baserat på åren 2013-2015 (utbetalningsår 2014-2016). För den som vill kontrollera detta så tittar man på bonusraden på lönebeskeden för april för utbetalningsåren. Lägg ihop summorna och dela med 3 för att få ut den korrekta bonusen.</p><p>Lönebesked från Volvo finns att hitta här: <a href="https://www.benify.se/fps/volvoc"><span style="text-decoration:underline;">https://www.benify.se/fps/volvoc</span></a></p>
Vår nya Webbsidahttps://klubbwebb.unionen.se/klubb/unionenklubben-hcl-technologies-skovde/Sidor/Vår nya Webbsida.aspxVår nya Webbsida2016-06-15T08:11:14Z<p>Vi har nu startat vår nya webbsida för vår klubb.</p><p>För att kunna nyttja sidan fullt ut så behöver du logga in. Det gör du längst upp till höger och du använder samma inloggningsuppgifter som till unionen.se.</p><p>Har du glömt ditt lösenord kan du klicka <a href="https://www.unionen.se/nytt-losen/via-epost">här</a> för att beställa ett nytt.</p><p>Ditt användarnamn är alltid ditt personnummer (ÅÅMMDDXXXX). ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​</p>