Skip Navigation LinksIP-Only

Välkommen till Klubbwebben!

Demokrati och jämlikhet på arbetsplatsen - är det möjligt? Denna svenskproducerade dokumentär utgör ett intressant diskussionsunderlag i en fråga som kan betraktas som förlängningen av det fackliga medinflytande vi har idag. Diskutera gärna. Vad tänker du?

Årsmöte 2016https://klubbwebb.unionen.se/klubb/ip-only/Sidor/Årsmöte 2016.aspxÅrsmöte 20162016-03-16T09:56:03Z<p>Vid årsmötet 2016-02-19 presenterades det gångna årets verksamhet och val samt omval skedde till uppdrag enligt <a href="/klubb/ip-only/Medlemsdokument/verskamhetsberättelse_2016.pdf">verksamhetsberättelse</a> och <a href="/klubb/ip-only/Medlemsdokument/protokoll_årsmöte_feb_2016_justerat.pdf">protokoll</a>. Det har varit ett år med många MBL-förhandlingar och spännande arbete med arbetstidsförkortning. Anslutningsgraden till klubben har ökat, vilket ökat medlemmarnas möjlighet till demokratiskt inflytande över vår gemensamma arbetsplats och våra arbetsliv. Styrelsen tackar för det fortsatta förtroendet att företräda medlemmarna.</p><p>Efter årsmötet berättade vår centrala förhandlare Sara Hedman om avtalsprocessen och Almegas krav på sifferlösa avtal och deras motstånd mot flexpension. Bara genom facklig organisering kan vi kollektivt möta dessa krav och ställa våra egna på schysta villkor och vår rättmätiga del av de samhälleliga värdeökningarna.</p>
Informationsmöte varselhttps://klubbwebb.unionen.se/klubb/ip-only/Sidor/Informationsmöte varsel.aspxInformationsmöte varsel2016-04-06T11:54:38Z<p>Ni har säkert sett i media att Unionen och Sveriges ingenjörer varslat om strejk. Arbetsköparnas representant i förhandlingarna, Almega, vill bland annat inte erbjuda några individgarantier (om löneökning) och heller ej garanterade lägstalöner. De säger sig gå med på flexpension, det vill säga extra avsättningar till våra tjänstepensioner på samma sätt som andra lönearbetare har i sina avtal, men detta stämmer inte. Vad Almega föreslår är att vi ska avsätta av våra egna löner. Detta kan i kombination med att man inte vill garantera oss några löneökningar till och med betyda lönesänkningar för en del av oss.<br><br>Av denna anledning har det nu varslats om strejk. I första omgången berörs inte vi på IP-Only, dock kan vi senare komma att beröras om ingen uppgörelse nås. Man har varslat om strejk från den 18/4 och vid den tiden vet vi mer om ett eventuellt varsel som berör också oss. För stunden kallar vi till informationsmöte gällande förhandlingarna, varsel och strejk. En representant från Unionen i Uppland besöker oss för att svara på våra frågor och upplysa oss om läget.<br><br>Välkomna på möte den 14/4. Se kallelse i mötesinbjudan. </p>
Årsmöte 2 2015https://klubbwebb.unionen.se/klubb/ip-only/Sidor/Årsmöte 2 2015.aspxÅrsmöte 2 20152015-12-07T10:24:51Z<p>​Den 13/11 höll klubben extra årsmöte för att utöka styrelsen. Styrelsen passade på att berätta om aktuella verksamheter i fackklubben och allmän diskussion hölls. Förtroendevalda är sedan årsmötet:<br></p><ul><li>Fredrik Rosenbecker, ordförande</li><li>Jonas Kihlgren, ledamot</li><li>Christopher Juhlin, ledamot</li><li>Manuel Flores, ledamot tillika kassör</li><li>Daniel Nilsson, suppleant tillika arbetsmiljöombud</li><li>Johan Jonsson, suppleant</li><li>Peter Strandgren, suppleant</li><li>Michaela Pålsson, valberedning</li><li>Peder Möller, valberedning</li></ul><p>Protokoll från årsmötet finns här <a href="/klubb/ip-only/Medlemsdokument/protokoll_extra_årsmöte_nov_2015.pdf">protokoll_extra_årsmöte_nov_2015.pdf</a><br></p>
Solskyddhttps://klubbwebb.unionen.se/klubb/ip-only/Sidor/Solskydd.aspxSolskydd2015-12-08T10:57:15Z<p>​En del arbetsplatser ligger under dagen i starkt solljus och solskydden bländar inte av nog för att skapa en fungerande arbetsmiljö vid skärmar. Fackklubben har påtalat problemet för arbetsgivaren och åtgärder är på väg.</p>