Skip Navigation LinksAdecco, Unionenklubben

Välkommen till

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Unionenklubben på Adecco är en riksklubb och företräder medlemmar anställda på Adecco- och Modiskontoren på följande orter; Arvika, Borås, Enköping, Eskilstuna, Fagersta, Falun, Göteborg, Jönköping, Karlstad, Kista, Kungsbacka, Linköping, Ludvika, Malmö, Norrköping, Sandviken, Skövde, Stockholm, Södertälje, Trollhättan, Uppsala, Västerås och Örebro. Om du är anställd på något av dessa kontor och är medlem i Unionen är du medlem Unionenklubben på Adecco. Klubben har över 1000 medlemmar och klubbstyrelsen företräder medlemmarna i alltifrån enskilda ärenden till stora organisationsförändringar på företaget.

Ibland är det svårt att veta vilka rättigheter och skyldigheter man har som
arbetstagare och därför får du mer än gärna höra av dig till klubben om du har
frågor eller behöver hjälp. Unionenklubben på Adecco har som mål att de anställda ska känna sig trygga i sin anställning på Adecco. Genom klubben ska de anställda få möjligheten att påverka sin arbetssituation, genom klubben ska medlemmarnas inflytande på företaget öka.

För att se all information på klubbwebben måste du vara inloggad och ha Adecco registrerad som arbetsgivare i Unionens medlemsregister.​

​Glöm inte att meddela Unionens medlemsregister när du byter arbetsgivare, detta sker inte automatiskt. Medlemsregistret nås på  0770-870 870. Det är viktigt att du har rätt arbetsgivare registrerad eftersom du annars fortsätter att få information från din gamla klubb samtidigt som du missar information från den klubb du tillhör.

Komplettera gärna din profil med e-post adress om du inte har gjort det tidigare.

Årets lönerevision försenadhttps://klubbwebb.unionen.se/klubb/adecco-unionenklubben/Sidor/Årets lönerevison försenad.aspxÅrets lönerevision försenad2016-05-10T13:29:43Z<p style="widows:1;text-transform:none;background-color:#ffffff;text-indent:0px;margin:0px 0px 6px;font:14px/19px helvetica, arial, sans-serif;white-space:normal;letter-spacing:normal;color:#141823;word-spacing:0px;">Just nu är det ju avtalsrörelse, dvs. en stor mängd kollektivavtal har löpt ut och förhandlas om. Det gäller bl.a. kollektivavtalet för bemanningsbranschen. Eftersom det inte var klart till 1 maj, så är det bestämt sedan tidigare planering att själva lönerevisionsförhandlingarna skjuts på till efter semestrarna. Lönerevisionen kommer dock att gälla retroaktivt from det datum som bestäms enligt kollektivavtalet.</p><p style="widows:1;text-transform:none;background-color:#ffffff;text-indent:0px;margin:6px 0px 0px;display:inline;font:14px/19px helvetica, arial, sans-serif;white-space:normal;letter-spacing:normal;color:#141823;word-spacing:0px;">Följ avtalsrörelsen genom att prenumerera på nyhetsbrev. Anmäl dig till det här:<span class="Apple-converted-space"> </span><a href="http://avtal2016.unionen.se/" target="_blank" rel="nofollow" style="color:#3b5998;cursor:pointer;text-decoration:none;">http://avtal2016.unionen.se/</a></p>. ​
Angående varsel och avtalsrörelsenhttps://klubbwebb.unionen.se/klubb/adecco-unionenklubben/Sidor/Angående varsel och avtalsrörelsen.aspxAngående varsel och avtalsrörelsen2016-04-14T07:00:01Z<p>Vi får lite frågor då och då angående avtalsrörelsen och har därför gått ut med ett mejl om hur läget ser ut för oss på Adecco, samt lägger upp samma information här på klubbwebben. </p><p>Vårt kollektivavtal (Bemanningsbranschen) tillhör tjänstesektorn, där Almega är arbetsgivarorganisation, och det löper ut först sista april. Så länge kollektivavtalen gäller så har parterna fredsplikt. Däremot så finns det andra kollektivavtal i tjänstesektorn som löpte ut sista mars. På några av dessa har det i dagarna lagts varsel om ev. strejk, om parterna inte kommer överens till dess. Om man t.ex. är anställd på Adecco som konsult (ambulerande tjänsteman) och vars påbörjade uppdrag och arbetsuppgifter är på ett företag som är föremål i strejk gäller följande enligt Adeccos rutin: </p><p><em>För Adeccos del gäller det att iaktta neutralitet. Detta innebär följande.</em></p><p><em>- Uthyrning kan ske enligt bokningar från kund som inte har påbörjats vid tidpunkten för varslet, men som är lagda före tidpunkten för varslet.</em></p><p><em>- Uthyrning kan fortsätta att ske för de uppdrag som är pågående vid tidpunkten för varslet.</em></p><p><em>- Uthyrning kan fortsätta att ske för uppdrag som var pågående vid tidpunkten för varslet och som sedan förlängs. </em></p><p><em>Arbetstagare som är uthyrda till en kund som är föremål för stridsåtgärder kan välja att solidarisera sig med de strejkande. Det innebär i grund och botten en rätt att vara tjänstledig utan lön så länge stridsåtgärden pågår.</em></p><p>Unionen gick häromdagen även ut med information om hur man som konsult ska agera om ens kundföretag är uttagen i ev. strejk. Via länken kan du läsa vilka företag som är varslade: <a href="http://www.unionen.se/filer/rapport/varslade-foretag-inom-almega-7-april-2016">http://www.unionen.se/filer/rapport/varslade-foretag-inom-almega-7-april-2016</a>. </p><p>Vad gäller flexpension. I korthet kan man säga att flexpension både innebär en förstärkt tjänstepension (dvs. lite mer avsättning till tjänstepensionen), samt en förstärkt möjlighet att få gå ner i tid och jobba deltid när man närmar sig pensionsåldern, så man orkar jobba längre. Dvs. man ska både ha möjlighet att gå ned i tid och då kunna börja plocka ut flexpensionen för att täcka upp inkomstbortfallet. Vill man inte trappa ned i arbetstid får man mer i tjänstepension när man väl går i pension helt, jfr med om man inte har flexpension. Vi kommer behöva jobba längre innan vi går i pension för att få ut lika mycket från den allmänna pensionen som man gör idag om man går i pension vid 65 års ålder. Redan idag är den allmänna pensionen lägre än vad den var tänkt att vara när man införde nu gällande pensionssystem och den nivån kommer fortsätta att sjunka. Det beror både på att vi lever längre och därför behöver pension över längre tid, och att dem som arbetar kontra dem som är pensionerade blir proportionerligt färre. Dvs. färre (arbetande) ska försörja fler (pensionerade). Idagsläget har vi i inom Almegas område inte flexpension (än). Läs mer om flexpensionen här: <a href="http://avtal2016.unionen.se/flexpension/">http://avtal2016.unionen.se/flexpension/</a>. </p><p>På i stort sett alla andra sektorer (bl.a. industrin som blev klar i förra veckan) har man i kollektivavtalen för tjänstemän redan sedan några år tillbaka fått in flexpension, men Almega har tidigare år inte velat föra in det i kollektivavtalet och har även i denna avtalsrörelse initialt först sagt nej för att sedan kommit med ett motförslag på flexpensionen, som i praktiken innebär att det är medarbetaren som riskerar att stå för hela kostnaden för flexpensionen osv. Vi i klubbstyrelsen tycker det känns helt orimligt att vi som är anställda inom tjänstesektorn får sämre (pensions)villkor än tjänstemän anställda i andra sektorer på arbetsmarknaden. Vårt kollektivavtal behöver utvecklas, inte avvecklas. Som sagt gäller vårt kollektivavtal månaden ut, men <span style="text-decoration:underline;">om</span> de centrala parterna inte lyckas komma överens så finns det en reell risk för strejk. Inte säkert att vi på Adecco i så fall blir utvalda, men inte omöjligt heller. Följ gärna avtalsrörelsen på följande länk: <a href="http://avtal2016.unionen.se/avtalsrorelsen-2016/">http://avtal2016.unionen.se/avtalsrorelsen-2016/</a>. Läs mer om vad som gäller vid strejk på Unionens hemsida här: <a href="http://www.unionen.se/rad-och-stod/om-konflikt-och-strejk">http://www.unionen.se/rad-och-stod/om-konflikt-och-strejk</a>. ​</p>
Protokoll årsmötet 2016https://klubbwebb.unionen.se/klubb/adecco-unionenklubben/Sidor/Protokoll årsmötet 2016.aspxProtokoll årsmötet 20162016-03-18T14:02:57Z<p>​​Nu ligger årsmötesprotokollet m.m. Dokument/Dokument för medlemmar/Årsmöte/2016, följ <a href="/klubb/adecco-unionenklubben/Medlemsdokument/Årsmöte/2016">länken</a>​. </p>
Kallelse till klubbens årsmöte 25 februarihttps://klubbwebb.unionen.se/klubb/adecco-unionenklubben/Sidor/Kallelse till klubbens årsmöte 25 februari.aspxKallelse till klubbens årsmöte 25 februari2016-02-08T14:39:49Z<p>​I förra veckan mejlades kallelsen till årsmötet, som hålls 25 februari, ut. Om du inte fått kallelsen så kontakta klubbstyrelsen på unionen-klubben@adecco.se. ​​Du hittar den även här på klubbwebben under <a href="/klubb/adecco-unionenklubben/Medlemsdokument/Årsmöte/2016/Kallelse%20till%20årsmötet%202016.pdf">Dokument för medlemmar</a>​. </p>