Kort om klubbwebbar

Senast ändrad 2013-10-23 12:03 av Berit Willman
Vad är en klubbwebb?

Klubbwebb är en tjänst för Unionens klubbar. Genom att skapa en egen webbplats, en klubbwebb, kan klubbens medlemmar lätt hitta kontaktuppgifter, nyheter, diskussionsforum och information av olika slag. Med en klubbwebb kan ni nå både befintliga och blivande medlemmar. Klubbwebben erbjuder också en arbetsyta för klubbstyrelsen.

Unionens klubbar har länge kunnat skapa egna klubbwebbar. Nu lanseras en ny tjänst för detta.

Den nya klubbwebben innehåller från start:

• Startsida med nyhetsflöde
  • Nyhetssida med lista över alla nyheter
  • Egen yta för klubbstyrelsen med dokumentbibliotek och kalender
  • Diskussionsforum
  • Publikt dokumentbibliotek
  • Dokumentbibliotek för medlemmar
  • Kontaktlista
  • Informationsyta där nya sidor enkelt kan läggas upp som undersidor
  • Möjlighet att lägga information bakom inloggning för medlemmar och styrelsemedlemmar.

Hur startar ni en klubbwebb?

1. Anmäl att ni är intresserad av en ny klubbwebb via länken på: https://klubbwebb.unionen.se/Sidor/Home.aspx
    För att anmälan ska gå så smidigt som möjligt behöver ni ha ert klubbnummer tillhands. Vi behöver också ordförandens namn, personnummer och e-postadress för att kunna starta upp en klubbwebb för er.
  2. Inom några dagar får ni ett mail med adressen till er nya klubbwebb och en kort information om hur ni jobbar vidare.

Hur jobbar ni vidare med klubbwebben?

Börja med att planera innehållet på er klubbwebb. Vilket innehåll behöver ni för att nå medlemmar och blivande medlemmar? Fundera på vilka som ska ha ansvar för klubbwebben och hålla den uppdaterad. Från start är det bara klubbens ordförande som har behörighet att redigera klubbwebben, men ni rekommenderas dela ut behörighet till flera.

Den klubbwebb ni får tillgång till består av mallade sidor. Beroende på behov och kunskapsnivå kan ni själva påverka hur just er klubbwebb ska se ut, inte bara innehållet utan även funktionerna. Rent tekniskt är klubbwebben byggd på plattformen SharePoint 2013 som är en produkt från Microsoft. Genom att använda en standardplattform, hoppas vi att så många som möjligt ska känna igen sig i den nya miljön, då plattformen används på många företag i olika syften.

När ni får tillgång till er nya klubbwebb är den inte publik, den går alltså inte att hitta på internet. Det är för att ni ska ha möjlighet att jobba med webben i lugn och ro och publicera den då allt är på plats och känns bra.